Een rondje langs diverse schilderachtige riviertjes (ca. 21 km)

Het vertrekpunt
B & B La Petite Roer, Rue du Coin du Bois 4, Sourbrodt. Parkeren op de Rue de Bosfange ca. 75 meter van de startplek.
Van eind november tot half maart is het verboden in de buurt van het startpunt op straat te parkeren i.v.m. sneeuwschuiven. Er is wel voldoende P-plaats op zo'n 700 meter afstand bij de kerk van Sourbrodt.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps

Het parcours
Na een 'aanloopstuk' dat voornamelijk over asfaltwegen gaat, wandel je vrijwel geheel over halfverharde wegen en hier en daar door brandgangen. Je wandelt een heel groot stuk langs schilderachtige riviertjes. Hier en daar zijn de paden wat lastiger door stenen en/ of wortels. Het is verstandig om waterdichte schoenen aan te hebben.
De zwaarte
Deze wandeling is gezien de afstand voor de wat meer ervaren wandelaar
Kaart van de wandelomgeving

Routebeschrijving:

1.    Met je rug naar het B&B wandel je L.A. Op een T-splitsing sla je L.A. en iets verder neem je de eerste weg naar rechts. Deze weg loop je helemaal uit tot een T-splitsing met een spiegel [01]. Hier sla je L.A.

2.    T.o huis nummer 8 sla je R.A. Je komt bij een drukke voorrangsweg. Die steek je over en je wandelt naar rechts. Na een benzinestation sla je de eerste weg L.A. in. Voor een hotel sla je weer L.A.

3.    Na huis nummer 68 sla je R.A. (Rue de la Piste). Op een kruispunt wandel je rechtdoor. Op een T-splitsing sla je L.A. en vrijwel gelijk wéér L.A. Hierna neem je het eerste weggetje R.A. dat gaat afdalen [02].

4.    Op een Y-splitsing houd je links aan en daal je verder af. Op de volgende splitsing ga je weer L.A. Beneden sla je L.A. en steek je een asfaltweg over en wandel je R.D (het paadje links van de brug) [03].

5.    Verderop passeer je de Moulin de Bayehon. Je blijft het pad nu een hele tijd volgen, dan weer met het riviertje rechts, dan weer links. Na het vierde bruggetje sla je op een T-splitsing R.A. [04] Wat verder steek je een bruggetje over en sla je L.A.

6.    Je blijft het pad een tijd volgen (zijpaden negeren) tot je bij een asfaltweg komt [05]. Je steekt de weg over en wandelt R.A. Na ca. 25 meter sla je L.A. een stijgend pad in. Op een T-splitsing sla je L.A. Op een schuine kruising wandel je R.D. Na een flinke bocht naar rechts blijf je het pad verder volgen tot een T-splitsing.

7.    Hier sla je L.A. een gravelpad op. Op een splitsing met een wandelpaal blijf je het gravelpad naar links volgen [06]. Na een bocht naar links sla je de eerste grazige brandgang haaks naar rechts in (tussen perceelnummers FcM103/FcM104).

8.    Waar het bos aan je rechterhand ophoudt sla je R.A. een brandgang in tussen het bos en het veen. Aan het eind van de bosrand sla je R.A. en na ca. 20 meter kom te bij 2 brandgangen (rechts) [07]. (* zie opmerking onder aan de beschrijving!).

9.    Je wandelt niet verder langs de bosrand maar slaat de 2e smalle brandgang schuin naar rechts in. Op een T-splitsing sla je R.A. een gravelpad in. Op een grote T-splitsing sla je L.A. en ga je een tijdje een met een blauw blokje gemarkeerd paadje langs een veenriviertje volgen (wat verderop ook door het bos).

10.  Op een T-splitsing sla je L.A. Voor het riviertje en een gravelweg sla je R.A. en volg je het blauwe blokje verder. Bij een wandelboom loop je R.D. en volg je alsmeer het riviertje.

11.  Je steekt een gravelpad over en blijft het riviertje (zoveel mogelijk) R.D. volgen. Na een schuilhut sla je R.A. een breed gravelpad op. Na ca. 50 meter sla je in de bocht L.A. Je passeert (links) de Cascade de Bayehon [08] en wandelt verder R.D. Je blijft het pad volgen.

12.  Op een splitsing na een ‘bruggetje’ blijf je R.D. lopen. Op een volgende grote splitsing ook weer R.D. Nadat je een klein zijbeekje bent overgestoken sla je bij een wandelpaal L.A. [09]

13.  Je wandelt nu het dalletje van de Rau de Ghaster in. Je blijft het pad langs het riviertje, dat gemarkeerd is met rood/witte GR-markeringen (zoveel mogelijk) volgen. Hier en daar buigt het iets van het riviertje af.

14.  Ja passeert op een gegeven moment na een bruggetje aan je rechterhand een open (ski)helling met een skilift). Blijf het pad met de rood/witte GR-markering volgen. Na een open plek links moet je eigenlijk het riviertje oversteken, maar het bruggetje is kapot. Je kunt hier gewoon R.D. blijven lopen.

15.  Wat verderop komt de GR-markering weer terug aan jouw kant van het riviertje en blijf je die weer volgen. Bij een picknickbank steek je het riviertje over en sla je L.A. langs de picknickbank [10].

16.  Verderop sla je L.A. een bruggetje over. Na ca. 20 meter (na een dikke boomstronk) sla je R.A. en meteen weer L.A. (je volgt dit pad (gemarkeerd met een blauw blokje) tot een flinke (T)-splitsing. Hier sla je R.A. en volg je het brede pad tot aan een verkeersweg.

17.  Deze steek je over en je wandelt R.D Sourbrodt weer in.Op een kruispunt sla je R.A. Op het eind van de weg sla je L.A en meteen weer schuin naar rechts. Waar de weg naar rechts afbuigt wandel je R.D. een breed onverhard pad in.

18.  Bij een milieustraat sla je R.A. Je volgt de asfaltweg helemaal tot je naar rechts de Rue du Coin de Bois in kunt lopen en je de wandeling er op hebt zitten.

*Opmerking: Als je op dit punt echt het veen wilt ervaren, moet je voordat je de brandgang in wandelt nog even zo’n 20 meter langs de bosrand doorlopen! Pas wel op voor natte voeten ;)