Genieten van eindeloze uitzichten in een oase van rust (ca. 22 km)

Het vertrekpunt
B & B La Petite Roer, Rue du Coin du Bois 4, Sourbrodt. Parkeren op de Rue de Bosfange ca. 75 meter van de startplek.
Van eind november tot half maart is het verboden in de buurt van het startpunt op straat te parkeren i.v.m. sneeuwschuiven. Er is wel voldoende P-plaats op zo'n 700 meter afstand bij de kerk van Sourbrodt.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps

Het parcours
Het grootste deel van de wandeling wandel je over brede grazige brandgangen, die na een natte periode drassig kunnen zijn. In het grote veengebied en in de Polleur volg je een tijdje het prachtige veenriviertje de Helle. Je loopt dan grotendeels over vlonderpaden. Op enkele plekken ontbreekt het vlonderpad en hier zul je zelf je voeten droog moeten zien te houden.

De wandeling is minder geschikt voor honden.
De zwaarte
Deze wandeling is gezien de afstand voor de wat meer ervaren wandelaar
Kaart van de wandelomgeving

Routebeschrijving:

1.   Met je rug naar het B&B wandel je R.D. de Rue du Coin Du Bois in. Na huisnr. 21 wandel blijf je R.D. lopen. Waar het halfverharde pad naar links afbuigt, wandel je R.D. een graspad op. Iets verderop passeer je een oorlogsmonumentje [01].

2.   Volg dit graspad langs de rand van een veengebiedje tot aan een asfaltweg. (Als je wilt kun je even een paar honderd meter naar links lopen, waar iets rechts van de weg de plek ligt waar in WOII een Russisch gevangenenkamp heeft gelegen).

3.   Bij deze asfaltweg sla je L.A. en na ca. 25 meter sla je R.A. een pad in met aan de linkerkant een hekwerk. Bij een asfaltweg met een milieustraat sla je R.A.  en passeer je een slagboom.

4.   Je wandelt nu op een breed bospad dat je helemaal uit loopt. Je komt uiteindelijk op een T-splitsing met een kruisbeeld. Hier sla je R.A. en je wandelt nu via een brede brandgang langs de rand van een groot veengebied (eerst dalend en later weer stijgend).

5.   Bovenaan bij de bosrand sla je L.A. Op een T-splitsing (met twee natuurreservaat-borden) sla je weer L.A. Aan het eind van de bosrand sla je bij een infobord R.A. Op een T-splitsing bij de bosrand sla je L.A.

6.   Aan het eind daal je wat af en kom je bij een bruggetje over het veenriviertje de Helle. Je steekt het bruggetje over en slaat gelijk L.A. het vlonderpad op [02]. Dit vlonderpad loop je helemaal af (‘zijpaden’ negerend) tot aan Baraque Michel. Hier en daar ontbreekt het vlonderpad en moet je wat avontuurlijk de vlonderloze stukken overbruggen.

7.   Vóór de drukke N68 sla je L.A. richting frietkot. Hier steek je via het zebrapad de weg over. Je wandelt het paadje richting de kapel in (je kunt natuurlijk eerst ook even pauzeren in het nabijgelegen restaurant) [03.].

8.   Op de kruising na de kapel sla je L.A. (dus niet het vlonderpad op). Op een T-splitsing sla je weer L.A. en meteen weer R.A. Bij een kruising met een asfaltweg wandel je R.D. Bij een T-splitsing met infoborden sla je R.A.

9.   Dit pad blijf je een heel eind volgen. Het gaat later over in een vlonderpad. Bij een Y-splitsing van vlonderpaden bij een infobord (het pad naar rechts is er tijdelijk niet meer) houd je links aan. Bij een volgende Y-splitsing houd je weer links aan.

10. Op de volgende Y-splitsing sla je R.A. (richting Signal de Botrange). Bij een drukke asfaltweg aangekomen steek je die over en wandel je R.D. een breed graspad in. Waar het graspad halfverhard wordt sla je L.A. Op een kruising loop je R.D. een breed halfverhard pad in.

11. Op een volgende kruising (bij de bosrand) sla je R.A. Op de kruising hierna sla je L.A. en wandel je naar Signal de Botrange. Je wandelt R.D. langs een slagboom en een trapje links. Dit is het hoogste punt van België [04.].

12. Bij de zebra steek je de weg over en sla je L.A. en na ca. 20 meter weer R.A. Voor het grote uitkijkplateau over het veengebied sla je R.A. Op een driesprong aan het eind van het veengebied (rechts) wandel je R.D.

13. Op de volgende driesprong wandel je ook R.D. (let op: als je hier R.A. gaat kun je even een uitstapje maken naar het Centre Nature de Botrange, dat ca. 700 meter verderop ligt).

14. Waar een hekwerk links van je ophoudt sla je L.A. een smaller pad in en blijf je het hekwerk verder volgen. Op een T-splitsing sla je R.A. Het pad wordt een asfaltweg. Na ca. 20 meter sla je schuin L.A een smal paadje in.

15. Vlak vóór een asfaltweg sla je schuin L.A. een bomenlaan in. Op een kruising wandel je R.D. langs de bosrand. Bij de milieustraat (waar je eerder bent geweest) sla je R.A de asfaltweg op.

16. Op de volgende twee driesprongen loop je R.D. Je blijft deze weg volgen tot na 2 bloembakken op de weg. Even daarna sla je L.A. en ben je weer bij La Petite Roer.