Op hoog niveau van en naar La Roche - ca. 25 km

Het vertrekpunt
B&B Les Moineaux, Maboge 22, Maboge (La-Roche-en-Ardenne)

Coördinaten Maboge: 50° 10′ 3″ N, 5° 37′ 28″ E

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 50 Baraque de Fraiture

De wandeling is ook vanuit La Roche te lopen (zie beschrijving).

Het parcours
Na een zeer pittige helling wandel je op hoog niveau verder naar La Roche. Daar maak je een mooie slinger door het stadje langs de Ourthe. Na La Roche wandel je weer op hoog niveau langs een paar dorpjes, o.a. langs het bloemendorp Buisson

De wandeling is geschikt voor honden.
De zwaarte
De wandeling is voor de meer gevorderde wandelaar. Niet alleen door de afstand, maar ook door een paar lange en stevige hellingen die in de route zitten.
Kaart van de wandelomgeving

Routebeschrijving:

Je kunt de wandeling ook in La Roche beginnen. Parkeer je auto zo dicht mogelijk bij de brug over de Ourthe op de Avenue du Haja (aan de kant van de N89). Je start dan op de brug (zie punt 6 in de routebeschrijving).

Vanaf B&B Les Moineaux in Maboge ga je een prachtig rondje van zo'n 25 km lopen. Je begint met een erg steile helling. Helemaal bovenaangekomen wandel je op ‘hoog niveau’ naar La Roche. Hier loop je langs de Ourthe een mooie lus door het stadje. Na La Roche wandel je weer op hoog niveau via een paar dorpen (o.a. het bloemendorp Buisson) terug naar Maboge.

1. Vanuit de B&B wandel je naar de brug over de Ourthe en je steekt deze over. Direct na de brug sla je R.A. een smal stevig stijgend pad in. Dit pad blijf je zo’n 400 meter volgen tot je helemaal uit het bos bent en bij een weiland aankomt [01]. Hier sla je R.A. en wandel je op ‘hoog niveau’ naar La Roche.

2. Je blijft zit pad gedurende zo’n 3 km volgen en negeert alle zijpaden. Bij een zendmast aangekomen [02] sla je R.A. Op een kruising met een hoogtebordje blijf je het brede pad naar links volgen. Bij La Roche wordt het pad een asfaltweg.

3. Beneden bij een kruising wandel je R.D. (Rue de Bateliers) richting de Ourthe (met een gezellig terras). Bij de Ourthe sla je R.A. en wat verderop ga je weer R.A door een poortje. Wandel via het pad naar links door het parkje naar de straat (Rue Rompré). Hier sla je L.A.

4. Je volgt deze straat tot aan een pottenbakkerij aan je rechterhand. Hier sla je links af een beeldentuin in Parc de Rompré). Deze kun je eerst bekijken als je dat leuk vind. In de beeldentuin is ook een brug over de Ourthe. Die steek je over als je uitgekeken bent.

5. Na de brug sla je L.A. en volg je de Ourthe. Hou bij een huis links aan en wandel tussen de Ourthe en een rijtje huizen verder. Op het eind kom je bij een brug over de Ourthe op een druk kruispunt. Je steekt de weg over en vervolgt aan de overkant het pad langs de Outhe tot de volgende brug.

6. Je wandelt (aan de linkerkant) tot op de brug. Daar steek je via een oversteekplaats de brug over en sla je L.A. Op het eind van de brug sla je R.A. Je blijft nu de Ourthe zo dicht mogelijk volgen tot je niet verder meer kunt. Hier sla je L.A. en even verderop sla je de eerste straat naar links in.

7. Op een T-splitsing sla je weer L.A. en wandel je helemaal door tot je weer bij de brug over de Ourthe bent. Je steekt over en loopt R.D. langs ‘de Viking’. Verder langs de Ourthe. Na een terras sla je R.a. en meteen weer L.A. en je wandelt nu door een klein parkje parallel met de Ourthe.

8. Voor een speeltuintje sla je R.A en loop je een schuin stijgend pad naar de weg in. Je steekt de weg over en wandelt een trap op. Bovenaan sla je L.A. Je wandelt verderop de eerste weg naar rechts in (richting St. Joseph).

9. Bij een driesprong wandel je R.D. Je blijft deze brede stijgende asfaltweg gedurende 1 km volgen. Direct na het 2e huis [03] sla je schuin R.A. een graspad op. Dit pad (dat verderop een haakse bocht maakt) blijf je volgen. Na een huis sla je op een spliting L.A.

10. Je wandelt nu door het gehucht Beausaint. Op een grote vijfsprong sla je R.a. en wandel je langs een bushalte richting een voorrangsweg. Na deze overgestoken te zijn loop je R.D. Bij huisnr. 13 sla je L.A.

11. Deze weg loop je helemaal af. Op het eind kom je bij een splitsing met een asfaltweg [04]. Deze steek je over en je slaat een smal paadje in dat direct afbuigt naar rechts om via een bruggetje een beekje te kunnen oversteken.

12. Na het oversteken van het beekje wandel je naar links een smal en stijgend paadje in. Dat volg je een hele tijd, steeds maar stijgend. Bovenaan ga je met een bocht naar rechts en kom je uit op een brede bospad.

13. Hier sla je L.A. Op een volgende splitsing sla je R.A. en wandel je verder omhoog. Open een volgende T-splitsing sla je weer L.A. Je komt verderop bij een veelsprong. Hier sla je L.A. en wandel verderop langs de rand van een naaldbosje. Nog wat verder wandel je via een asfaltweg een dorp binnen.

14. Wandel het dorp helemaal door, zijwegen negerend, en sla na de laatste huizen op een kruising met een kruisbeeld L.A. de weg met de bushalte in [05]. Verderop kom je in Hives. Direct in het dorp neem je de eerste weg R.A.

15. Op een T-splitsing voor een school sla je weer R.A. Na de kerk wandel je L.A om vrijwel meteen daarna de eerste weg R.A. te nemen. Op de kruising met een ‘spiegel’ wandel je R.D. Je blijft deze brede asfalt weg alsmaar volgen tot je in het dorp Buisson bent aangekomen.

16. Na de parkeerplaats bij de kerk sla je L.A. Bij een groot rood kruisbeeld [06] sla je weer L.A. Dit pad blijf je weer een hele tijd volgen. Het slingert wat door de akkers. Op een T-splitsing (asfaltweg) sla je L.A. en wandel je door tot de voorrangsweg [07] (Zie opmerking na deze routebeschrijving voor de wandelaars die in La Roche gestart zijn of voor een eventuele inkorting voor de wandelaars die in Maboge gestart zijn).

17. Hier sla je R.A.Je volgt de N834 zo’n 900 meter tot je links een asfaltweg kunt inslaan die ook naar een afvalverzamelplaats [08]. Deze weg wandel je in. Verderop wordt hij halfverhard en smaller. Dit pad blijf je alsmaar volgen (zo’n 2 km) en uiteindelijk kom je weer bij de brug over de Ourthe in Maboge aan.

Opmerking:

1. Op dit punt slaan wandelaars die in La Roche gestart zijn L.A. om direct weer de eerste weg rechts in te wandelen. Je passeert een boerderij en loopt de veldweg helemaal af tot aan de bosrand. Hier sla je weer R.A. (je bent nu bij punt 2 in deze beschrijving).
2. Wandelaars die in Maboge gestart zijn kunnen de wandeling iets verkorten door ook het stukje route van de eerste opmerking te volgen. Bij de bosrand gaan die echter rechtdoor. Je loopt dan het stuk (met de steile helling erin) wat je in het begin van de wandeling ook hebt gelopen.