Avontuurlijke trekjes rond Hotton - 11 km

Het vertrekpunt
Het Syndicat d'Initiative (de VVV), Rue Haute nr. 4 in Hotton.

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 49 Marche-en-Famenne

Het parcours
De wandeling voert over veel kleine paadjes, die op een enkele plaats moeilijk zichtbaar zijn. De komt langs een stenen uitzichttoren, loopt boven langs een oude groeve en passeert een prachtig (klein) natuurgebiedje. Op het eind moet je geen hoogte vrees hebben, want dan loop je over een rotspad dicht langs een afgrond.

De wandeling is geschikt voor honden.

De zwaarte
De wandeling is gezien de afstand en ondanks een flinke stijging niet al te moeilijk.
Kaart van de wandelomgeving

Routebeschrijving:

1.   Loop in de richting van de brug. Ga net voor de brug L.A richting muziektent en sla daar L.A naar beneden. Volg de rivier nu aan de rechterkant van het grasveld tot je rechts een wit metalen brug tegenkomt.

2.   Steek deze brug over. Steek ook de drukke weg over en wandel R.D het graspad in. Volg de route die gemarkeerd is met een blauw rechthoekje tot je bij een stenen uitzichttoren komt. Deze kun je beklimmen als je zin hebt. Je hebt dan een mooi uitzicht over Hotton.

3.   Na de stop bij de uitzichttoren volg je de gemarkeerde route (blauw rechthoekje) naar beneden tot je bij een asfaltweg komt. Hier sla je R.A. en verlaat je gemarkeerde route. Let op! Direct na huisnr. 2 sla je L.A. Verderop wordt het pad een graspad en wordt steeds smaller. Je loopt tussen een weiland en een bosrand met een (droge) sloot/ waterloop.

4.   Later heb je de waterloop aan je linkerkant en ga je stijgen. Je passeert een stenen kruis. Verderop wordt het pad een asfaltweg. Sla het eerste afdalende graspaadje naar links in. Vlak voor een weiland ga je naar links een smal paadje in.

5.   Let op! Op een vage y-splitsing met een heuveltje rechts van je sla je R.A. Je loopt nu boven langs een oude groeve. Na een houten schuurtje buigt het pad af naar links en wandel je langs de restanten van een huis. Na een slagboom sla je R.A.

6.   Verderop sla je bij een brede asfaltweg R.A en volg je die een stukje. Bij het eerste brede pad naar links sla je L.A. (je ziet hier weer het blauwe rechthoekje). Neem nu het eerste pad L.A langs een klein grasveldje.

7.   Let op! In een bocht naar links (voor een omgekapt stuk) sla je R.A. het bos in. Je ziet hier nauwelijks een pad. Na ca. 20 meter houd je rechts aan en stap je over een boomstronk. Dan volg je een smal paadje naar beneden. Beneden aangekomen wandel R.D. een betonpad op.

8.   Op een volgende T-splitsing wandel je R.A. de asfaltweg op. Na ca. 600 meter sla je L.A. een breed halfverhard pad in. Op de volgende splitsing wandel je R.D.

9.   Voor een school sla je R.A. richting Rendeux. Op een T-splitsing wandel je L.A. Bij een drukke weg sla je L.A. Bij huis nr. 10 sla je R.A. een klein paadje in (gemarkeerd met een geel ruitje).

10. Dit smalle paadje (verder tussen weilanden) volg je een tijdje tot een P-plaats. Hier sla je L.A. en wandel je over de weg naar de Ourthe. Je steekt de brug over en je verlaat Hampteau. Je wandelt Werpin binnen. Je loopt de eerste weg scherp naar links in en begint te stijgen.

11. Na een picknickbank sla je het eerste pad naar links in. Je passeert (rechts) een houten huis en wandelt nog wat R.D. Je steekt een droge beek over (La Lisbelle) [* Zie opmerking onder aan de wandeling] en wat verderop ga je stijgen.

12. Je negeert zijpaden. Bij een dalletje (links) en een knooppunt van wegen wandel je R.D. (rood-witte GR-markering en blauw rechthoekje). Bij een Y-splitsing rechts aanhouden en verder stijgen (blauw rechthoekje). Op een T-splitsing sla je L.A.

13. Je gaat nu een rotsachtig pad volgen (Let op met kinderen). Op een gegeven moment buigt het ‘hoofdpad’ naar rechts en gaat stevig dalen. Bij een splitsing sla je L.A. en wandel je verder naar beneden. Op en t-splitsing bij een huis sla je R.A.

14. Bij een P-plaats aangekomen sla je L.A. Vóór de oude watermolen sla je L.A. en wandel je het eiland op. Hier sla je R.A. en loop je via een speeltuin weer naar de muziektent toe. Hier sla je R.A. en bij de weg aangekomen loop je weer naar rechts naar je startplek!

* Opmerking: Voor de echt avontuurlijke wandelaars: Vanaf dit punt kun je een uitstapje naar een grotje maken. Dat is heen en terug zo’n 3 km. Ik heb de weg ernaar toe zo goed mogelijk met een stippellijn op het kaartje aangegeven en de route zo goed mogelijk hierna beschreven (op het moment dat ik dat wilde doen was het pad te veel overwoekerd en was er geen doorkomen aan):

Wandel bij het bruggetje van La Lisbelle een stukje de droge beek in tot je bij een bordje ‘Resurgence’ komt. Daar moet je naar links een heel smal paadje langs een langgerekt weiland lopen. Op het eind van het weiland kun je L.A. (even zoeken) ca. 200 meter door een droge beek lopen. Aan de rechterkant zie je dan een smal paadje dat vrij steil een helling opgaat. Bovenaan ligt het grotje!