Plankenkoorts en blubbervrees (ca. 25 km )

Het vertrekpunt
Herberg Le Randonneur, Rue Abbé Dossogne nr. 25, Hockai. Parkeren bij de kerk in Hockai. Rue Abbé Dossogne 36.

Dichtst bijgelegen snelweg: A27 - Afslag 10 Francorchamps

Het parcours
In het begin loop je na een lange stijging een paar kilometer over de Vecquée (een heuvelkam tussen Hockai en Mont Rigi). In de buurt van Mont Rigi kom je door een fraai veengebiedje (Fagne de Poleur). Tot aan het Centre Nature Botrange wandel je door een mooi bosgebied. Via een lang licht stijgend pad langs de Hoge Venen nader je langzamerhand je eindbestemming Sourbrodt.

De wandeling is geschikt voor honden.
De zwaarte
Deze wandeling is gezien de afstand voor de wat meer ervaren wandelaar
Kaart van de wandelomgeving

Routebeschrijving:

bullet KAARTJE 1: Vanuit herberg Le Randonneur loopt je R.A. naar de Rue Abbé Dossogne. Hier sla je L.A. Bij hotel Beau Site steek je R.D. de weg over (je gaat dus niet over de brug) en neem je het (met een groen liggend ruitje gemarkeerd) paadje dat iets stijgend naast de dieper liggende voormalige spoorbaan loopt.
bullet Je wandelt verder tot je bij de volgende brug over de spoorbaan aankomt. Deze steek je wel over. Je volgt de al snel behoorlijk dalende asfaltweg tot aan de Eeuwfeestbrug ?. Deze steek je over.
bullet Je loopt als maar R.D. (een stukje via een plankenpaadje en de toegang tot de vallei van de Hoëgne en iets verder een breed bospad links en rechts negerend) en begint aan een lange stijging via een breed halfverhard pad.
bullet Dit is het begin van de Vecquée, een zeer oude weg door het veengebied. Deze weg, die over een heuvelkam loopt, volg je zo'n kleine 4 km, alle brandgangen links en rechts negerend. Je passeert onderweg grenspaal 148, 149 en 150. Je loopt net zo lang door tot je bij grenspaal 151 bent aangekomen, waar ook 'Het verloofdenkruis' staat .
bullet Na deze gedenkwaardige plek even bekeken te hebben keer je weer om en loop je een heel klein stukje terug tot een paadje aan je linkerhand dat ook gemarkeerd is met het groene liggende blokje en waar een boom met een hoogteschildje staat. Dit sla je (naar links dus) in. Op de natste stukken liggen enkele meters houten vlondertjes.
bullet Wat verderop steek je via een paar stapstenen de Ru de Herbofaye over. Je blijft R.D. lopen tussen sparrenbomen. Verderop steek je een brede brandgang over en je loopt over een breed grazig pad verder R.D. tot je bij een asfaltweg aankomt. Die sla je naar rechts in.
bulletJe volgt deze weg tot je bij een schuilhut ? bent aangekomen (een mooie plek op even te pauzeren).
KAARTJE 2: Even voor de schuilhut sla je naar links het didactische pad van de Fagne de Poleur in. Je volgt dit gravelpad (met berkenboompjes aan de kant) tot het gravelpad op houdt en je over rotsjes verder moet.
bulletLoop hier R.D, maar hou wat rechts aan. Je loopt dan verder over een smal plankenpaadje (Let op! Als je bij het rotsige stuk te veel links aan houdt kom je ook bij een plankenpaadje, maar dat is ouder, breder en is minder veilig – dit neem je dus niet!)
bulletJe komt uit op een T-splitsing van plankenpaadjes en je slaat L.A. Bij een volgende splitsing van plankenpaadjes hou je rechts aan. Je loopt nu via de plankenpaadjes dwars door de Poleur.
bulletOp het eind van het plankenpaadje ga je verder via een halfverhard pad dat wat verderop naar rechts af buigt en dit blijf je langs de bosrand volgen. Je negeert zijpaden en blijft doorlopen tot je bij een flink weerstation komt.
bulletHierna sla je op een splitsing L.A. en loop je naar restaurant Mont Rigi , waar je eventueel kunt pauzeren. Loop voor het restaurant langs tot het einde van de P-plaats. Daar steek je naar links de drukke N68 over en sla je R.A. Je moet nu (aan de linkerkant) een kleine 400 meter de N68 volgen. (zie: Opmerking 1 onderaan)
bulletBij het bordje Bevercé (rechts van de weg) sla je L.A. een pad met iets verder een plankenpaadje in. Je volgt dit plankenpad, dat wat verderop in een halfverhard pad overgaat (het pad is met rood/witte GR-tekens gemarkeerd). Op een grote kruising met infobord sla je L.A.
bulletJe volgt weer een plankenpad richting Signal de Botrange. Op een kruising sla je R.A. een halfverhard pad in richting Centre Nature. Links ligt een fraai stukje veengebied. Je volgt dit pad met de bocht mee naar rechts.
bulletOp een kruising sla je L.A. Wat verderop passeer je een kraterinslag van een granaat . Op een T-splitsing van halfverharde paden sla je L.A. Je loopt alsmaar R.D. (zijpaden negerend) tot je bij het Centre Nature de Botrange bent aangekomen. Dit kun je even bekijken als je wilt.
bulletHierna loop je verder tot de N676. Deze steek je via de zebra over en je slaat L.A. Na 20 meter R.A. een halfverhard pad op. Aan het eind L.A. om al heel snel weer een brede grazige brandgang naar rechts in te slaan. Na ca. 1300 meter kom je op een kruising met een kruisbeeld. Je blijft gewoon R.D. lopen.
bulletOp het eind loop je tegen een bosrand aan. Hier sla je L.A. Na ca. 100 meter sla je scherp R.A. Op een viersprong met en schuilhut sla je R.A. een brede halfverharde weg in (die verderop een asfaltweg overgaat).
bulletNa ca. 1 km sla je op een kruising van asfaltwegen R.A. en blijf je de asfaltweg volgen. Na weer ca. 1 km krijg je aan je linkerhand een pad met iets verderop een infobord. Dit sla je NIET in, maar je blijft R.D. lopen
bullet Verderop steek je het riviertje de Roer over en direct na een slagboom en een P-plaats sla je L.A een smal paadje in. Je volgt dit paadje langs de rand van een prachtig veengebiedje tot je bij een monument (propeller) uit de Tweede WO aankomt.
bulletZo’n 100 meter verderop sla je op een soort T-splitsing L.A. (je loopt eigenlijk R.D.). Bij een volgende kruising loop je R.D. Sourbrodt binnen en je bent nu op de Rue du Coin du Bois. Loop die af tot je bij huisnr. 4 bent aangekomen. Je bent nu op je eindbestemming B & B La Petite Roer.

Opmerking 1: Als je niet afslaat naar restaurant Mont Rigi, maar de planken verder volgt, is het mogelijk om scherp linksaf te slaan op de planken en daarna met een bocht naar rechts via een kort jeep-pad precies bij het pad uit te komen. Dit alternatieve stuk heb ik echter nog niet gecontroleerd en staat ook niet op kaartje 2 aangegeven.