Door de bossen van het Ros Beiaard ca. 17,5 km

Het vertrekpunt
Bo Temps, Grandrue 15, Grandmenil (naast de kerk). Ook een prima plek om te overnachten!

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 49 Manhay

Het parcours
Na vanuit Grandmenil even stevig gestegen te zijn gaat het verder licht dalend door de bossen richting Mormont. Onderweg passeer je het gehucht Petite Hoursinne. Hier vlak bij in Grand Hoursinne ligt een grote steen met een hoefafdruk, die volgens overlevering van het Ros Beiaard is, die hier zijn laatste 'pas' heeft gezet om naar de hemel te vertrekken.
Om Mormont te bereiken moet je weer even een stuk stijgen, maar na dit dorp daal je weer grotendeels af, eerst door open gebied, maar later weer door bossen tot in Grandmenil.

De wandeling is geschikt voor honden.
De zwaarte
De wandeling is voor iedereen die goed ter been is en een redelijke conditie heeft goed te doen.
Kaart van de wandelomgeving

Routebeschrijving:

1. Met je rug naar Bo Temps staande sla je r.a. passeer je de kerk en sla je de tweede verharde weg naar links in. Iets verder steek je de voorrangsweg (N806) over. Na zo'n 100 meter maakt de weg een bocht naar rechts: ga hier l.a. en volg de (plaatselijke) route die is aangegeven met een rood ruitje. Op een kruispunt van vier halfverharde wegen wandel je r.d. en sla je daarna de eerste weg l.a. in (een veldweg) (1).
2. De veldweg komt uit op een breder pad. Sla hier r.a. en volg de rood/witte tekens van de GR (Grand Randonné). Je blijft alsmaar r.d. lopen en op 'V-splitsingen' hou je links aan. Volg de GR-tekens tot de eerste huizen van Petite Hoursinne. Op het kruispunt sla je r.a. (tussen huisnrs. 10 en 11 door) (2).
3. Volg deze weg en wandel in de laatste bocht mee naar rechts. Je steekt dan via een betonnen 'bruggetje' het riviertje de Hoursinne over en je slaat gelijk l.a. en gelijk alweer l.a. Het pad dat je nu alsmaar blijft volgen loopt min of meer parallel aan de Hoursinne.
4. Bij de tweede driesprong houd je links aan (de plaatselijke routes 10 en 14). Je blijft steeds parallel aan de Hoursinne lopen tot aan de N806. Hier sla je l.a. en volg je heel even de N806. Bij de eerste gelegenheid sla je r.a. en wandel je de stijgende weg naar Mormont in (3). Je draait mee met de bocht naar links en je passeert de kerk aan de achterzijde. Je wandelt r.d.  en neemt op de splitsing de Rue Haute.
5. Je volgt verder de plaatselijke route 11 en je houdt steeds links aan. Bijna aan het eind ga je bij een bankje een doodlopende weg in. Een eind verderop ga je bij een huisje met '2 molentjes' en een bordje 'Propriété Privé' l.a. een smal pad in (4) en verlaat je de plaatselijke route 11.
6. Dit bospad blijf je alsmaar r.d. volgen. Aan het eind sla je r.a. (5) Je wandelt nu parallel aan de N806 richting Grandmenil. Blijf r.d. lopen. Uiteindelijk gaat het pad over in een verharde weg en aan het eind hiervan zie je Bo Temps, je vertrekpunt, weer voor je liggen.