Genieten van panoramische uitzichten - ca. 18 km

Bij het kerkje, la Coulleé, Bra

Dichtst bijgelegen snelweg: A26 - Afslag 50 La Roche

Het parcours
Een rondwandeling waarbij je stijgt en daalt door bosgebied afgewisseld door open stukken. De uitzichten zijn hier en daar fenomenaal. Na een natte periode kunnen sommige paden behoorlijk modderig zijn.

De wandeling is geschikt voor honden.
De zwaarte
Deze wandeling is geschikt voor iedereen met een goede conditie
Kaart van de wandelomgeving

Routebeschrijving:

Een route van http://www.originelewandelingen.be/

bullet Wandel omhoog door het dorp over het straatje La Coulée en hou de kerk aan je rechterhand. Op het einde van het straatje vertrekt een berijdbare veldweg naar links - hij loopt langs een alleenstaand huis op het einde van het dorp - maar jij neemt niet deze veldweg. Waar het asfalt eindigt, sla je namelijk rechtsaf, een boerderij op. Je loopt tussen koeienstallen en je richt je op de grote groene silo. Aan de voet van deze silo kan je rechtdoor, wat verder vertrekt een met gras begroeide veldweg. Voorbij de boerderijgebouwen loopt de weg verder tussen de weiden.
bullet Waar de weg eindigt, kan je de weide ingaan. Verschillende voetgangersdoorgangen loodsen je door de weiden, je richt je op het witte kruis aan de bosrand, het Croix de la Ferme Leroux. Bij het kruis verlaat je de weiden. Je neemt hier niet de stijgende weg die het bos inloopt maar je neemt wel het rechtse pad. Dat loopt langs de bosrand, biedt mooie uitzichten op het landschap rond Bra en eindigt op een asfaltweg ?
bullet De wandeling vervolgt naar links, maar als je eerst even driehonderd meter naar rechts gaat, krijg je de achterkant van het kasteel van Bra vanuit een fotogenieke hoek te zien. Bij het einde van het pad dus linksaf over de asfaltweg. Je volgt de weg rechtdoor naar het bos toe. Bij het bos gekomen, volg je de weg langs de bosrand naar rechts. Net erna neem je aan de splitsing de linkse, stijgende weg.
bullet Je komt op een plaats waar je rechts een zeer mooi uit zicht hebt. Toen wij de wandeling verkenden, hadden we de indruk dat er een huis zou gebouwd worden. Hier maakt de weg een haakse bocht naar links en loopt dalend het bos in. Na tweehonderd meter is er een zijweg naar rechts maar je gaat nog verder rechtdoor. Let niet op zijwegen aan de linkerkant van de weg.
bullet Een kleine driehonderd meter na de eerste zijweg aan de rechterkant is er een volgende zijweg rechts: deze sla je in. Voor alle zekerheid: op de splitsing waar je rechts moet afslaan staat er een witgeschilderd kruis, maar je moet enkele meters verder lopen om het kruis te zien. De rechtse zijweg die je ingeslagen bent, loopt eerst langs een gerooide plek en dan verder het bos in. De weg daalt en je volgt hem tot helemaal beneden, tot op de N645 in het dal van de Lienne.
bullet Je steekt de rijweg over en aan de overkant loop je, links van een huis, naar de weide. Via een doorgang ga je de weide in en je doorkruist de weide richting noordoost. Aan de andere kant kan je de weide verlaten en via een brug van leisteenblokken steek de Lienne over. Aan de andere kant van de rivier volg je het graspad langs naar rechts . Gedurende bijna 900 meter volg je dit pad langs de bosrand, gaandeweg verbreedt het pad.
bullet Je komt bij een splitsing: naar rechts  een weg tussen weiden en rechtdoor een stijgende holle brede bosweg langs de bosrand. Je kan de stijgende weg rechtdoor nemen maar wij slaan hier graag linksaf, een stevig stijgend pad het bos in en voorbij een rotsblokje naast de weg rechtsaf, een minder gebruikt pad dat je weer op de holle brede bosweg brengt. De rood-wit bewegwijzerde bosweg stijgt verder langs de bosrand.
bullet Als de weg naar links het bos in draait, loopt rood-wit naar rechts weg maar jij slaat hier linksaf en onmiddellijk erna op de splitsing rechtsaf, een grasweg tussen de bremstruiken. Deze prachtige weg stijgt nog wat verder en biedt prachtige uitzichten, maar je moet dan wel even achterom kijken. Hogerop loopt de weg vlak en langs de bosrand verder, rechts krijg je magnifieke uitzichten. Je blijft de weg altijd maar volgen, tussen struiken en weiden, hij leidt je kronkelend naar het dorp Les Villettes.
bullet Achter een houtzagerij loop je langs een kleine windmolen naar de hoofdweg door het dorp. Volg de hoofdweg naar links. Via het tweede zijstraatje links - de Thier du Mont - stijg je tot bij de kerk ?. Steek de hoofdweg over en ga een doodlopend straatje in. Een eerste zijwegje, La Croquette, laat je rechts liggen. Wat verder, bij het plaatsnaambord van het gehucht Brixheux, sla je wel rechtsaf, een dalend wegje.
bullet Bij de huizen sla je linksaf. Het weggetje loopt over een beekje en stijgt dan tot op een met gras begroeide weg. Rechtsaf hier. Blijf de weg volgen, zonder te letten opzijwegen. Hij daalt en brengt je bij een doorwaadbare plaats. Er komen hier twee beekjes van links die op deze plaats samenvloeien. Neem niet de eerste brede weg aan de overkant van het water maar ga even naar rechts en neem de stijgende holle weg voorbij het tweede beekje.
bullet Bij de splitsing rechtsaf, richting Hierlot. De weg loopt even langs een weide en stijgt dan het bos in. Blijf de weg ongeveer 900 meter volgen, je let niet op zijwegen. De weg brengt je op het hoogste punt op een open plek in het bos waar verschillende wegen samen komen. Je loopt hier gewoon rechtdoor en je loopt zo wat verder het bos uit.
bullet Bij de bosrand is er eerst een zijweg links en wat verder een zijweg rechts, jij blijft recht doorgaan. Waar de brede weg naar rechts draait, ga jij rechtdoor over een mooi graspad . Op het einde sla je rechtsaf en je loopt tussen stallen. Op een splitsing kies je links en je loopt over asfalt het gehucht Hierlot in.
bullet Op de T-splitsing sla je rechtsaf en 70 meter verder, bij een onbruikbaar wandelbord, sla je rechtsaf. Pijlen wijzen naar de Pont de Chailles. Voorbij enkele huizen wordt de weg een holle kiezelweg. De weg loopt langs het natuurreservaat 'Prés de la Lienne’. Wie goed uitkijkt ziet hier sporen van bevers. Na een klein half uurtje kom je bij de Pont de Chailles. Via dit sympathieke brugje steek je de Lienne over. Rustplaats .
bullet Loop even naar links over de N645, enkele tientallen meters verder neem je aan de rechterkant van de rijweg een met gras begroeide weg. Deze fotogenieke stijgende weg loopt tussen jong bos en weiden en biedt je mooie vergezichten, als je achterom kijkt tenminste. Hij eindigt op een brede kiezelweg: rechtsaf en enkele meters verder op het kruispunt rechtdoor. Je loopt over een brede veldweg met links een prachtig zicht op het dorp Jevigné. Genieten.
bullet  Op het hoogstepunt van de weg, dat is na ongeveer 350 meter, sla je rechtsaf in een met gras begroeide zijweg �. Je loopt tussen weiden, uitzichten alom. Op het einde loopt de weg even door een klein stukje bos en eindigt op een andere bosweg. Rechtsaf over de bosweg en onmiddellijk erna loop je links van een weide verder over een grasweg. Deze loodst je door een grote gerooide plek bos.
bullet Een keer hou je op een splitsing links aan, je kan je richten op een grote wat hoger gelegen jagerszit. Een beetje hoger dan de jagerszit kom je op een brede bosweg. Alweer prachtig uitzicht. Deze brede bosweg volg je naar links. De weg daalt en wordt aan een kant hol en biedt een mooi zicht op het dorp Bra. Nog een kleine vier kilometer te gaan. Na 350 meter kom je bij een grote dwarsweg, een 'topografisch baken' vertelt je dat de hoogte hier 385 meter is.
bullet Enkele meters naar links en dan, bij een steen, rechtsaf in een prachtig pad. Tijdens deze zalige afdaling is het genieten van het overweldigende landschap. Het pad eindigt op een brede, vaak modderige, bosweg .Rechts hangt het ‘Croix de Fondroûle' aan een oude majestueuze eik De passage die nu volgt, loopt door het natuurgebied 'La Fondroûle'. Je steekt de brede bosweg over en je loopt naar de beek Ruisseau de la Follerie die je oversteekt langs een aller sympathiekst stenen bruggetje �.
bullet Enkele meters verder steek je een volgend beekje over, een grote steen in het water zorgt ervoor dat je je voeten in het water op vaste ondergrond kan zetten. Alweer slechts enkele meters verder moet je goed uitkijken. De wandeling verlaat hier het pad en loopt naar rechts, stroomafwaarts langs de linkeroever van de beek. Er is hier geen duidelijk pad, wel zie je wat verder nog een oud wandelplaatje langs de oever hangen. Dit stuk komt op recente wandelkaarten niet meer voor, de rode wandelroute werd verplaatst. Na een zestigtal meter verlaat je de oever, je wijkt uit naar links en richt je op het einde van een sparrenbos. Hier vind je een graspad dat je naar rechts volgt.
bullet Je loopt nog een eindje door het natuurgebied en achteraf langs de bosrand. Op de splitsing bij een vijver sla je linksaf, er hangt hier misschien nog een vergeten bordje van de oude rode wandelroute. De stijgende bosweg maakt onmiddellijk een scherpe bocht naar rechts. Wat hogerop loopje rakelings langs de bovenkant van een steengroeve. De weg stijgt verder door het bos en wordt een mooi pad. Uit het bos volg je een grasweg. Na 800 meter kom je op een ander asfaltwegje.
bullet Rechts staat een oorlogsmonument maar je moet naar links, langs de lieflijke Chapelle des Achlîres. De weg stijgt en wordt hol. Op een splitsing moet je een laatste keer goed opletten: je gaat niet rechtdoor en je slaat ook niet linksaf. Als je je om draait, met je rug naar de splitsing, zie je links een klein spoor dat schuin de berm op loopt �. Dat brengt je op een schitterend pad dat tussen weiden naar Bra loopt.