Op bezoek bij de 'Mega-Maria' van Werpin - ca. 21 km

Het vertrekpunt
Hotel La Petite Ours, Rue de Dochamps 1, Amonines. Parkeren kun je in de buurt van, of als gast achter het hotel.

Dichtst bijgelegen snelweg: E25 - Afslag 49 Manhay

Het parcours
Het eerste deel van de wandeling loop je voornamelijk over halfverharde wegen en boswegen. Het tweede gedeelte loop je veel over rustige landweggetjes. Op sommige plaatsen kan de route erg modderig zijn en in het najaar kunnen de paden in de bosgebieden moeilijk zichtbaar zijn.

De wandeling is (op het alternatieve stuk na) geschikt voor honden, mits op sommige stukken aangelijnd.

NB. De GPS-track kan in het begin van de wandeling iets afwijken van het kaartje!

De zwaarte
Deze wandeling is gezien de afstand, en het behoorlijk dalen en stijgen, voor de wat meer geoefende wandelaar. Er zitten wat 'avontuurlijke' stukjes in
Kaart van de wandelomgeving

Routebeschrijving:

- Verlaat het hotel aan de achterkant via de tuin. Sla bij de weg l.a. en steek de spoorbaan over. Na een bocht naar rechts sla je het eerste bospad links in. Verderop in het bos maakt het pad een bocht naar rechts en loop je nog wat verder.

- LET OP! Voor je zie je een stuk met jonge aanplant (1). Ca. 20 meter voor deze jonge aanplant (en met rechts een grote spar) sla je l.a. een wat moeilijk zichtbaar en licht stijgend pad in. Dit volg je zo goed mogelijk. Boven loop je langs een bosrand en wat verderop kom je langs een vervallen 'Hochsitz'(2).

- Het pad maakt een bocht naar rechts en gaat het bos in. Op het eind sla je bij een T-splitsing en voor een weiland l.a. Na een golfplaten schuur sla je het eerste pad scherp links in, dat eigenlijk 'verboden' is. Je gaat nu afdalen en ziet in de verte het kasteel van Blier liggen.

- Op een 3-sprong (3) sla je scherp r.a. een smal paadje tussen jonge dennen (je loopt dus eigenlijk terug) in (Dit kan erg modderig zijn na een regenperiode). Op een T-splitsing met een huis met kruis sla je l.a. Je steekt de spoorbaan en het riviertje de Aisne over en bij de voorrangsweg sla je r.a.

- Waar de voorrangsweg een bocht naar rechts maakt sla je de eerste weg naar links in en begin je met een lange stijging. Op een T-splitsing sla je r.a.

- Bij een eenzaam liggend huis met daar tegenover een kapelletje (4) sla je schuin l.a. en op de kruising even verder sla je l.a. Een stuk verderop steek je een verharde weg over en wandel je richting Wy. In Wy sla je op een T-splitsing l.a.

- Direct na het kerkje neem je het pad naar rechts. Verderop kom je bij een omgekapt stuk bos. Op het eind daarvan en vlak voor de bosrand sla je r.a. (5). Je gaat even verderop met een bocht naar links een naaldbos in, wat wat verder overgaat in een loofbos.

- Je daalt langzaam af richting een beekje (dat je aan je linkerhand houdt). Verderop steek je een klein zijbeekje over en vervolg je het pad rechtdoor. Bij een weg aangekomen sla je l.a. Bij een camping sla je l.a. en steek je het beekje via een bruggetje over.

- Na de camping sla je op een T-splitsing met een kruis (gedenkteken voor een Amerikaanss Korporaal) l.a. de voorrangsweg op. Je negeert de eerste weg naar links en blijft de weg vervolgen tot je in Werpin komt.

Voor wie niet helemaal langs de voorrangsweg naar Werpin wil lopen en een beetje avontuurlijk is ingesteld is na deze routebeschrijving nog een alternatieve en avontuurlijke 'omleiding' beschreven.

- In Werpin sla je op het kerkplein l.a. Vlak voor het 'beeldje' van Maria (Vierge de Werpin) sla je l.a. (je loopt dus vlak langs het beeld en het kapelletje). Op een Y-splitsing hou je rechts aan en na huisnr. 44 blijf je voorlopig het stijgende asfaltweggetje een heel eind volgen tot een Y-splitsing (waar stroomdraden naar links gaan). Hier neem je de rechtertak en daal je verder. Op een brede T-splitsing aan het eind van het weggetje sla je r.a. Je slaat de tweede weg naar links in (net na een nieuw woonwijkje en voor huis nr. 75) en gaat wat afdalen.

- Waar een weg scherp van links komt (9) loop je nog even rechtdoor en na ca. 20 meter sla je l.a. (een stijgend weggetje met een bordje 3 ton). Op een T-splitsing sla je l.a. Voor een kapel sla je weer l.a. en blijf je de voorrangsweg een tijdje volgen.

- Bij een parkeerplaats aangekomen (10) loop je die op en sla je op het eind l.a. Je loopt door (alle zijpaden negerend) tot aan een asfaltweggetje. Hier sla je r.a. Na een tijdje begin je te dalen en loop je langs de kerk Amonines binnen.

- Bij de voorrangsweg (Route de Beffe) sla je l.a. en daal je verder. Beneden bij de volgende voorrangsweg sla je l.a. en je ziet La Petite Ours al weer liggen.

Alternatieve 'omleiding'

- Na de camping sla je de eerste weg naar rechts in en begin je te stijgen. Je passeert een aantal 'vakantiewoningen'. Verderop buigt de weg naar links en blijf je hem volgen (met links en rechts mooie uitzichten) tot je tegen een ijzeren hek bij een weiland aanloopt. Daar klim je over heen.

- Links beneden in het weiland zie je een tweede ijzeren hek. Daar loop je heen en klimt daar ook over. Je loopt daarna min of meer rechtdoor een bos in en begint wat te dalen. Een duidelijk pad is hier niet maar je houdt een prikkeldraadafscheiding links van je.

- Beneden aangekomen zie je wel een pad dat je naar rechts volgt tot je vast loopt op een plek met braamstruiken. Hier ga je over de prikkeldraadversperring links het weiland in en sla je gelijk r.a.

- Je loopt langs een rij struiken tot een opening waar je tussen de struiken door r.a. een ander weiland in kunt. Hier sla je l.a. en loop je langs de rand tot de hoek. Hier kun je weer over prikkeldraad en kom je op een weggetje bij een huis.

- Een stukje verder is de voorrangsweg naar Werpin weer die je naar rechts in slaat.